Wednesday 14 October 2015

Akulah si buta..buta cinta




“Ya Allah kurniakanlah bagiku seorang hamba yang Kau kasihi untuk menjadi pembimbingku di dunia juga akhirat kelak.Yang hanya memandang ku dalam keadaan yang halal,yang akan sentiasa mengingatkan aku bilamana aku alfa. Tiada ku pinta selain dia yang hebat di mataMu Tuhanku, yang indah akhlaknya,yang baik budi bahasanya serta yang menyayangi, mengasihi dan mencintai aku dan keluarga ku apa adanya.Amin..”

Owl~
Telekung aku buka.Lipat ala kadar. Mata mengerling Alain delon di tangan. Cepatnya masa berlalu. Rasanya baru sekejap tadi masuk office, sekarang dah menginjak tengahari. Zohor, alhamdulillah da selesai. Tudung warna coklat aku segera sarung. No mekap, no need lipstic, no even mascara like others. Aku! Yang sukakan natural beauty.

Bila agaknya masa yang sesuai jodoh aku nak menjenguk ni. Aku macam dah kesunyian. Aku..er..perlukan teman hidup kot. Sekejap lagi lunch time. Pintu surau aku tolak perlahan.Tak manislah buka tutup pintu surau gedebuk kuat. Kita ni hidup penuh beradab okeh.

‘Eh, asal kasut aku ni? Semacam je..’

Aku pandang kaki yang masih melangkah.Tunduk gitu kang lama-lama terhantuk dinding padan muka. Aku angkat muka lambat-lambat, kang betul  aku terhantuk. Tak ke ternganga nanti kena gelak. Kasut ni buat hal la pulak. Dahla tengah bulan tua ni!


‘Ala kena beli baru juga..’

Emergency break! Fuh nasib baik, kalau tak sah bercium! Aku angkat muka.Dup! Dada ni kencang pulak degupannya. Kenapa ni? Aku pegang dada, mata masih bertaut pandang dengan orang di hadapan. Terkaku, terpaku, terpegun! Subhan Allah.Kacak!

Sekejap bertaut pandang, lelaki tu dah menunduk. Tapi aku? Hah!Masih terkaku versi mengusha anak teruna orang. Pandangan pertama itu rezeki!

‘Pandang lelaki macam tu, mata nak kena bakar?!’

Eh, suara umi? Serta merta aku larikan pandangan dan segera menekan punat lif ke tingkat atas. Pandang sekeliling takde orang lain selain kami. So, umi memang tak ada kat sini.‘Dia’ tu muka beku je, senyum tak marah tak.Takde perasaan kot.Berjalan je macam robot.

Tapi, aku tetap nampak dia segak macamtu! Baju kemeja hitam yang lengannya di lipat ke paras siku. Slack hitam yang kemas di sarung. Rambut, er…pokoknya everything about him…er aku sukalah. Seriously!

TING!
Pintu lift dah terbuka, tapi aku sempat menoleh ke arah lelaki yang masih melangkah ke pintu department er dia er..Engineer ke? Siapa dia tu?Jangankan nak menoleh, senyum? Huh!Haram jadah!Hai. Muka aku ni garang giler ke? Takde ker orang usha nak buat bini. Aku nak kawen wei! Tapi..er.taknaklah kawen sensorang! Aku masih waras lagi kot. Huh!

Hari ni nampaknya kenalah aku lunch sengsorang. Tak best sungguh! Dah sudah makan aku tak tunggu lama.Aku blah jela.Bosan kot sensorang.Looks like orang gilak la me.Masih awal lagi nak masuk ofis.

 Lantakla!

Dari jauh aku dah nampak seorang insan yang sejak dua menjak ni aku asyik terserempak sahaja. Semuanya kebetulan. Dan hari ni pun kebetulan aku sedang berdiri dengan dia. Malah sedang menatap muka yang tak pernah nak senyum tu. Tapi tetap lembut di pandang. Manis dengan pakej janggut dia tu.

“Janganla usha saya macamtu sekali. Tolong jaga pandangan tu..”

Apakah? Malunya aku! Nampak aje dia ni.

“Er…”

TING! Pintu lift da terbuka. Dia masuk cuma aku yang masih termangu.Tolonglah, malu gile kena tembak.

“Cik adik, nak usha saya tunggu dah halal dulu ye.Sekarang nak masuk ke tak?”

“Er..Nak!..kejap..”

Dengan baju kurung dengan wedges lagi. Ah! Berlari macam tak cukup tanah.Kejap lagi terbongkang memang aku paksa juga dia kawen dengan aku. Semput! Suara dengar lembut aje, tapi sarkastik melangit!
Malu wei, kena sejak tadi.

“Nah!..”

Aku mendongak sikit nak pandang muka dia. Gila tinggi. Aku paras bahu jelah! Ketot vs galah!
Dia awang-awangkan tangan tepat ke muka aku.Amende lelaki ni bagi? Handphone dia buat apa. Aku pun ada kot. Lebih kurang sama jelah Samsung ni. Penat tak habis lagi dia dah buat benda pelik bin ajaib ni.

“Eh? Saya nak buat apa handphone awak?”

Dahlah tiba-tiba.Terserempak dalam lift. Tersadai berdua pulak tu. Aku tak tahu nak cakap apa, dia pulak cakap melalut tah apa-apa.

“Tolong bagi alamat keluarga awak..”

Apakah? Buat apa wei…?Tak kenal kot.

“Er..Awak nak buat apa?”Takkan nak lapor kat abah aku skodeng dia?

“Saya hantar rombongan.Dah halal, awak nak usha lebih-lebih pun takpe..”

Rahang dah jatuh.Apakah? Lelaki ni yang sejak tadi tunduk aje pandang aku sekilas.Tak semena-mena dia senyum. Manis! Seriously, tersangat manis!

TING!

Dah sampai.Dia mula melangkah ke pintu lift.

“Saya minta izin cek details awak kat HR. Boleh kan Syahidah?”

Hah? OMG! Dia siap tahu nama aku!

“Lepas ni, jangan nak usha lelaki lain pulak. Saya sorang cukup!..”

Perlahan namun kedengaran serius.Aku pandang dia, namun dia masih begitu. Senyum yang mengundang debar. Senyuman yang mahal tu! Sungguh aku terkesima, bila mana kepala aku sudah menganguk perlahan. OMG!Tapi bukan senang nak cek dengan HR tu.

‘Eh, jantung! Boleh tak stop berdegup kuat? ‘ Tapi jantung aku cukup engkar!
*****************************************************************************

Rindu…

Macam nak sepak diri sendiri jela. Cakap kuat macamtu bajet staff lain pakai headphone dengan maximum sound. Tapi seriously, I miss him like orang gilak!

Hari-hari kot aku tercari-cari dia. Asal masuk lif, terasa macama aura dia ada. Tapi hakikatnya itu hanya khayalan semata! Semata-mata okeh!Dah nak masuk sebulan,lama itu juga aku tak pernah nampak hatta bayang sekalipun. Mana agaknya menghilangkan diri. Tipu aku lah tu, kata nak jumpa abah. Kata nak hantar rombongan. Sedikit kesal bila hati terlalu mengharapkan lelaki itu mengotakan janji dia.

Kenapa agaknya aku terlalu mempercayai kata-kata dia. Nak kata dah kenal lama tak adela lama mana pun. Tapi jauh di sudut hati aku yakin lelaki itu bersungguh, walaupun dasarnya akulah pembuat angkara, akulah perigi mencari timba!

Tapi nak di ikutkan logiknya, memanglah agak pelik bila lelaki tu tetiba je nak meminang.Yelah, takkan sebab aku selalu usha je dia buat keputusan nak kahwin. Kahwin kot, bukan main-main!

Aku tertipu! Arg! Lelaki semua sama.Sesuka hati sentuh hati wanita, sesuka hati tinggalkan macamtu saja.Tak pernah nak menepati janji.Aku ni pun satu, gedik tak sedar diri, padanla muka kena tipu hidup-hidup macam tu.Aku ketuk kepala di luar sedar.

“Ketuk kepala macam tu, jadi tak betul nanti saya cancel majlis kita..”

Suka sangat aku buat scene berpaling rakus macam tu. Patah leher, cacatlah jawabnya!

“Eh?”

Laa! Muncul dari celah mana dia ni? Aku pandang sekeliling. Ada beberapa staff akaun ni masih tak kuar makan. Tapi peliknya, dia ni. Ada kat department aku ni, satu hal. Lepas tu boleh terconggak depan partition aku ni pulak lagi satu hal. Lagi bikin hal, aku tengah dalam mood rindu-rinduan kat dia!

“Macamana awak tahu?”

“I rasa dah dapat permission to check your details, right? So, here we go..”

Ekeleh! Lepas sebulan baru datang cari aku. Aku dah rindu-rinduan pulak! Pandai jelah dia ni buat aku macam dunia dah terbalik. Dengan dada ni yang tak malu-malu dok berdondang sayang! Aku penat la wei nak tahan dada ni. Pecah kang! Esok aku buang kau!

“Buat apa kat kawasan ni?”

Yelah. Tak pernah-pernah aku nampak pun dia sebelum ni. Kalau tak mesti dah lama dulu aku usha dia. Aku sengih jahat.

“Saje..Nak buat spotcheck..”

Saje dia cakap? Suka hati je kan. Sekarang nak senyum sinis jelah dia ni.

“Check apanya?”

“Awakla. Nak cek rindu ke tak..”

Rahang jatuh lagi. Mata da macam nak terkuar. Sejak bila lelaki ni pandai bermain kata. Rasanya aku je kot yang keja mengusha dia. Dia android tujuh petala! No feelings, no sense! Hah.

“So?”


“Well, kesimpulannya? Rindu berbalas. Noktah!.”

Dan dia terus blah! Macam tu je. Rindu berbalas.Eh? Maksud? Adakah dia rin..du aku juga? Kami tengah rindu merindui ke?

OMG!

Gelisah di jiwa..aduh sayang resah merindu…berdodoi lara aduh lara abanglah erk..lupa lirik!

Lelaki itu mengotakan janjinya! Itu yang pasti.Dan dalam masa seminggu lagi halal lah kami untuk bersama.Nak tengok sampai buta pun taka pa.Itu kata dia, petang kemarin. Rasanya ni rancangan nikah yang paling tidak pernah aku impikan dalam hidup.

Nak kawen, bagilah masa 6 bulan ke 7 bulan ke, aku pun kena siapkan diri juga.Bukan majlis tu je kena siapkan.Nasib kursus kahwin lama dulu dah buat. Nasib badanlah kawen express! Kira dah cukup baik my-husband-to-be tu tak mengadu aku ni yang usha dia lebih-lebih dulu. Bercinta takde, bersayang-sayang lagi takde! Tup-tup lelaki ni sudi menikahi aku. Sebabnya?Dia taknak aku usha dia dalam keadaan yang tidak halal.

Aku tahu dia tak selesa bila pandangan ni selalu kat dia.Tapi aku nak buat macammana? Hati dah jatuh berkenan.

“Rimasla awak pandang macam tu. Boleh tak jaga pandangan sikit?”

Depan pintu lif yang sama. Dengan situasi yang hampir sama. Tapi ayat sikit punya bikin wa malu tak hengat! Agakla sikit sayang oi.Aku kecil hati!Aku malu!

“Sorry. Next time awak ambik garfu, cucuk kat mata saya ni.Biar saya buta, jadi awak akan selesa!”

Air mata aku pun gatal nak kuar. Dah orang rimas kena pandang macamtu. Aku pun macam pompuan tak tahu malu je. Pandang lelaki macam takde benda lain nak pandang. Tapi aku takdela pandang lama mana. Kejap! Sekadar mengubat kerinduan.

“Saya lagi rela awak buta,dari pandang saya macam tu sekarang ni..”

Pedas! Dan aku tak pandang lagi.Sampai bila-bila aku tak pandang da pun.

Bongok lah lif ni.

Lambat!

Dan tak nak aku berdua dengan dia lagi. Aku naik tangga! Tak kisah tingkat berapa!

Dan dia haram jadah nak kejar apatah lagi pujuk! Aku cancel nak kawen!

Sakitnya hati petang tu Allah jelah tahu. Tak sangka lelaki ni makin menyengat bisa bicara dia.
Ingatkan hari tu dah kira okeh, rupanya titik permulaan sengatan makin berbisa. Lama-lama aku masuk ICU sebab bisa tu cepat sungguh menular sampai ke saraf otak ni.

Hoi! Bangkitla.Kau kot yang terhegeh-hegeh sangat kat dia.

Ya aku yang pipi tersorong kat dia. Aku yang perigi cari timba tu. Aku yang usha dia bagai lelaki dah pupus dalam dunia ni! Huh! Aku menyesal, aku menyesal jadi wanita tak malu macam ni!

Hari ni semua keja tak jalan. Padanlah! Mood dah ke laut. Berani nak usik. Siaplah. Memang menempah maut. Dan yang lain faham-faham angin kus-kus aku dah menyerang, jadi dorang buat aku tak wujud jelah. Itu yang aku mahu.

“Syahid?”

Dah mai dah pengacau.Ingatkan takde siapa berani nak tegur.Aku angkat muka.Mata masih jelas marah. Siti yang tercegat di hadapan aku ni tersengih. Aku raub muka perlahan.Lambat-lambat aku tarik senyum walau hambar.

“Envelope tuk kau..”Dia letakkan atas tray aku dan terus berlalu. Aku buka perlahan bila memang betul ada nama aku kat sampul bercop logo syarikat tu.Tinta tangan yang tak berapa nak kemas.

Sorry! Lepas minggu depan nak pandang saya sampai buta pun takpe.Dah halal untuk bersama…-A.Y-

Next week??????......
*****************************************************************************

Lelaki ni tak lepas pulak pandang aku. Naik segan kena tatap macam tu. Dulu takde pulak berani macam ni. Sekarang aku pulak yang tak keruan, yang tak suka yang rimas kena pandang macam tu. Padan muka!
Aku dulu pandang dia, tatap dia tapi takdelah macam nak telan. Ni mata dia.Ya Allah…gerun!

“Ke..er..kenapa pandang saya macam tu?”

“Tak boleh ker?”

“Er..bukan..”

“Habis tu?”

“Tak selesa…”

Aku menunduk bila sesekali mata terpana anak mata hitam pekat tu. Adus macam kena tusuk sembilu dada ni. Bukan sakit ke pedih ke, tapi macam tersayat oleh pandangan yang terlalu mengugat iman.Apakah? Old school punya bahasa!

“Tak selesa eh?”

Dia mendekat!

OMG! jantung dah berdegup laju ni. Allah!Dia dah mula pegang bahu aku.Meminta aku memandang tepat pada wajahnya.Aku menurut dalam tak sedar. Gila seh! Mahu tak cair macam ni. Berdekatan macam ni.

“Dulu berani tenung anak teruna orang eh, sekarang dah halal tak berani pulak.Rugi..”

Sinis! Dan aku menyesali sikap itu dulu. But it’s too late darling!

“Saya..er..”

Dia..er..cium aku? Nafas dah tersekat di kerongkong. Lelaki ni makin merapatkan tubuh kami. Macam rasa berada di atas layang-layang! Gayat!

“Dulu saya tak boleh nak buat apa, masa awak usha. Sekarang biar saya yang usha pulak.Boleh?.”

“Tak boleh!”

Laa! Aku cakap apa ni. Nervous punya pasal. Tapi lelaki tu tak terkesan apa pun. Sengih je.Tak tahu ikhlas ke peril.

“Pulak?Dulu awak usha saya sampai saya pun tak boleh nak kawal perasaan.Awak buat hidup saya libang libu.Tak selesa sepanjang hari sebab kena tahan perasaan yang membuak-buak sebab tu saya menikah dengan awak.Halalkan segalanya! Tapi sekarang awak pulak yang macam nak mengelak..”

Sedikit membentak.Ya, memang dulu aku yang terhegeh-hegeh usha dia. Tapi betul aku ikhlas.Betul sungguh hati aku sudah pun terpaut. Tapi sekarang,aku bukan mengelak, tapi aku takut. Berdua macam ni.

Aku tahulah dulu aku budak rock sikit, jiwa kental konon, tapi kalau nak berdua-dua dengan lelaki tu memang bukan akulah jawabnya.

“Please don’t get me wrong. Saya sebenarnya masih nervous. Sorry…”

Apa tak nervous. Selamba badak cium aku.Siapa tak terkujat?

“Hemm….” Itu je dia nak cakap? Sah merajuk suami aku ni.

Alalala. Ini bab yang susah. Dulu muka serius memanjang. Sekarang tahu nak merajuk bagai. Kalau setakat kekasih dah lama aku blah.

Cupp!

“Gi mandi dulu. Saya nak ke bawah sekejap..”

Idea gilak muncul. Rasa nak gelak tengok muka yang macam tertelan sebijik durian tu.Ah! Padan muka. Sekarang baru tahu rasanya terkejut kena cium kan. Dan aku tak tunggu lama.Blah cepat! Aku kot yang cium dia tadi! Dengan dia lagi yang tadi macam kebal gila sekarang tahu pulak mengelabah.

15 minit lepas tu aku naik balik ke bilik.Takde apa pun nak buat kat bawah tu. Bosan gila layan tv yang tak menarik minat. Semua orang pun rasanya dah amsuk bilik masig-masing.

Pintu aku tolak perlahan. Tubuh tu tengah berdiri depan wardrobe dengan hanya bertuala. Bernanah tak lama mata kalau selalu tengok dia macam ni. Aku melangkah perlahan.Namun lelaki tu sepantas kilat berpaling lalu menutup badannya dengan tangan. Gila seksi!

Aku gelak jahat melihat dia macam tu. Patutnya akulah yang jerit bagai nak rak. Ni dia pulak yang buat aksi macam aku ni perogol bersiri. Hah! Sakit perut gelakkan dia.

“Oh, gelak eh…”

Dia datang dekat.Aku masih gelak.

“Teruskan gelak..mmm..”

Dia makin dekat. Kali ni betul betul depan aku. Hilang terus rasa nak gelak.Kecut pulak.Dengan dia yang masih bertuala bagai. Seksi kot!

“Er..tak. Ampun awak..Saya tak gelak lagi..”

Aku hanya mampu angkat tangan bila dia semakin mendekatkan jarak.Dia tersenyum sinis.Semakin aku undur semakin dia mendekat. Masak! Belakang dah sangkut kat dinding.

“Er…Awak! Datang dekat lagi, saya tarik tuala tu..”

“Takpe.Biar awak nampak.Saya tak kisah.”

“Akhil Yunus!”

“Hemm?”

Tak terkesan apa pun aku panggil nama penuh dia tu. Semakin hampir buat aku lagi tak keruan.Wajah itu tersenyum tak tahu versi perli ker versi ikhlas. Tapi apa yang aku tahu, lutut ni rasa longgar semacam tengok senyuman dia!

Wajahnya makin mendekat. Arg! Rasa nak menjerit.Dada pun rasa nak pecah. Aku takde pilihan melainkan duduk diam dan balas pandangan dia. Aku tahu aku tak kuat tapi hati ni bengong jelah nak sangat pandang dia.

“Sorry..”Lembut.Suara dia lembut. Tapi sorry untuk apa?

“Buat awak rasa macam bertepuk sebelah tangan dulu..” Okay..

“Saya tak boleh nak biar kita dua-dua hanyut dengan perasaan dalam keadaan tak halal..”

Erk!

“Dengan keadaan awak dulu macam tu, pandang tak lepas..”

Muka rasa dah tebal semacam.  Allergik kot dengan kata-kata tu.Dia pandang lama pada aku. Mendekatkan lagi wajah yang dah sememangnya semakin hampir.

“Tapi sekarang, saya nak awak tahu cinta, sayang dan rindu saya ada, dan semuanya hanya untuk awak sejak mula-mula kita jumpa..”

Aku dah jatuh rahang. Insan di hadapan ni pulak senyum bagai tak pernah tersenyum sebelum ini. Tapi yang aku lebih tertarik pada memori yang dia maksudkan.

Mula-mula jumpa?

“Bila?..”

“Mmm.. Ingat lagi tak ada sorang ni tersedak teruk masa lunch?”

Aku masih cuba mengingati.

“Habis tersembur kuar semua nasik sebab terpandang mamat yang sangat lah hensem…kot..”

Oh, pertemuan yang sungguh memalukan itu. Al kisah.....

Suatu hari yang tersangatlah banyak kerja, dengan surrounding yang agak meng’stresskan sungguh membuatkan aku hilang mood nak control ayu bagai macam wanita lain. Bukannya maksudnya di sini aku adalah wanita yang control ayu tapi ini kisahnya aku yang terlepas laku!

Pergh...al kisah, masa tu tengah makan, tengah lapar giler kot. Aku suap nasi penuh penuh kat mulut, aku kumpul kat pipi. Mengembung macam bola. Kalau selalu takdenya nak buat cengini. Malu kot orang label buruk laku. Tapi aku dah macam hilang laku masa tu. Nasi penuh kat mulut, tapi aku sumbat juga suapan seterusnya.

Laila kat depan dah banyak kali ingatkan.Nanti tersedak! Aku sengih saja buat dia geleng kepala. Nak di jadikan cerita aku angkat muka lalu terpandanglah seorang jejaka yang terpana melihat aku begitu sebelum tersenyum manis.

Dan aku memang bengong sungguhlah, terkedu sampai tersedak lalu tersembur kuar segala macam yang ada dalam mulut.Malu kot, sampai tak berani dah nak angkat muka! Spoiled! Mood lagilah bertambah-tambah ke laut!

“Tahan hati jelah, awak usha saya macamtu..Tak kuat mana pun iman ni..”

Dia tersenyum. Muka da ada aura nak gelak terguling tu.

Dia tersenyum manis. Aku pulak yang terkedu. Tak sangka lelaki yang aku usha kaw-kaw ni memang dah ada hati kat aku. No wonderlah dia cepat je nak menikah. Alhamdulillah.Takdela aku perigi yang mencari timba sebenarnya, cuma timba tu yang agak lambat respons sikit. Tapi sekarang, aku bahagia! So la di da di…


The End!

Owl~
23.11.2013

1 comment: